dinsdag 17 december 2013

Het buizen blog

Als puber sloopte ik al oude TV’s uit elkaar en bouwde ik buizenradio’s om tot gitaarversterkers. Het mooie van buizen schakelingen is, dat je nog kunt snappen waar elk onderdeel voor dient. En dat je op het oog kunt controleren of alles goed is. Bij moderne transistor en IC schakelingen is dat nagenoeg onmogelijk door het grote aantal onderdelen en verbindingen. Daar komt bij dat het geluid van een buizenversterker door veel mensen, zowel gitaristen als Hi-Fi enthousiastelingen, als prettiger en warmer ervaren wordt dan het geluid van moderne „solid state” versterkers. Het overstuurde geluid van een buizenversterker is slechts met veel ingewikkelde kunstgrepen na te bootsen met solid state electronica. Dat kan men tegenwoordig behoorlijk goed met onder meer modeling technieken. Maar toch… Volgens velen gaat er niets boven een echte buizenversterker.

Ik heb een jaren ’70 Fender Bassman 135 met een Bag End 4x10” cabinet en dat geluid bevalt me uitstekend. Ook clean klinken buizenversterkers totaal anders dan transistorversterkers. Een AB vergelijking met m’n Hartke 3500 spreekt boekdelen. Helaas is het geheel een enorme sta in de weg in onze woonkamer. Ik zocht dus een handzaam bas combootje met buizen van -zeg- 40 watt voor in de kamer. Wat blijkt: die zijn er niet. Wel een keur aan kleine buizenbakjes voor gitaar (meestal hi-gain, dus voor om te scheuren, en dus niet geschikt voor bas, ook niet met een bas cabinet) in uiteenlopende kwaliteit, maar dus niet voor bas.

Het idee om de oude hobby op te pakken en zelf te gaan bouwen kwam dus al snel op. Even zoeken op Internet leert dat er een hele wereld van buizen fundamentalisten bestaat. Volgens de puristen moet je de weerstanden uit Australië halen, de condensatoren uit Duitsland, de buizen uit die ene fabriek uit Rusland (of die andere als je meer gain wilt), de trafo’s laat je met de hand wikkelen door een eenmans bedrijfje in Gelderland of door een mannetje in London en het hout moet uit de Baltische staten komen. Hele discussies op Internet over dat je het verschil tussen koolstof en metaalfilm weerstanden kunt horen….

Nou ja, te veel gedoe voor mij. Ik heb een bouwpakket bijTonefactory gekocht van een ’59 Fender Tweed Bassman 5F6A en vond dat zo leuk om te maken dat ik ook nog een Fender Tweed Champ 5F1A gebouwd heb. En zo liep een hobby snel uit de hand.... Deze pagina’s laten daar wat van zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten