Fender AB165 Bassman

De Fender Bassman amp stamt uit de Blackface en Silverface periode en is nog steeds populair bij gitaristen. Hij heeft een "Bass" kanaal en een "Normal" kanaal. De verschillen zitten vooral in de toonregeling, waar de componenten een andere waarde hebben.  Op de diverse fora staan verschillende aanpassingen om de amp sneller te laten oversturen, want daarvoor was hij niet bedoeld. Ik was vooral op zoek naar een cleane versterker die niet makkelijk overstuurt, voor bas en voor keyboard. Er zijn verschillende modellen gemaakt destijds, waarvan de AB 165 het bekendst is.
Ik heb een aantal aanpassingen gedaan om de versterker naar mijn wensen te krijgen:
  • Bovenstaande rode aanpassingen brengen de eindtrap terug naar Blackface specificaties en verwijderen het vreemde feedback circuit.
  • Ik maakte een een regelbare bias schakeling, zoals bij het eerdere AA864 circuit.
  • Ik voorzag de eindtrap van een ultralineaire output trafo (Hammond 1650N), wat meer vermogen en minder vervorming oplevert. Sowieso een heel goede trafo!
  • Ik voegde een mastervolume toe zoals bij de Bassman 100.
  • Ik voegde bij het "normal" kanaal een 25k mid potmeter toe. Deze grote waarde levert een flink regelbereik op, dat me bevalt.
  • Ik verwijderde de 0,01µF cap over de anode weerstand van het baskanaal, dat ik echt te dof vond.
  • Ik voegde een 250pF bright cap toe over de 220k mixweerstand van het "normal" kanaal. Ik wilde dat kanaal helderder hebben voor m'n zeer warme follow body.
  • Van het bas kanaal veranderde ik de waarde van de mid cap en de "deep" cap van 0,1µF naar 0,047µF. En de vaste mid weerstand van 8,2k naar 15kOhm.

Een heel lijstje! Met als gevolg:
  • Een clean vermogen van ca 60 Watt.
  • Een bas kanaal dat nog steeds diep gaat, maar minder zompig is.
  • Een "normal" kanaal dat een zeer breed klankpalet kan produceren. Geschikt voor diverse typen gitaren, bas en keyboard.
Op de foto hierboven zie je dat ik de draden voor de gloeispanning niet getwist heb, maar netjes naar achteren weggewerkt. Mijn ervaring is dat dit net zo stil is, netter eruit ziet en makkelijker netjes te maken is.
Het maken, maar vooral het tolexen van de behuizing, was wederom een uitdaging om netjes te doen. Al doende leert men! Helemaal professioneel is het nog niet, maar het uiterlijk mag er best wezen.
En de klank? Vol, diep, helder, krachtig en clean!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten